Abonneer Log in

Tijd voor verandering

redactioneel

Samenleving & Politiek, Jaargang 19, 2012, nr. 10 (december), pagina 1 tot 3

Na vier jaar hoofdredacteurschap van dit tijdschrift, heb ik besloten dat de tijd gekomen is voor verandering en de fakkel door te geven.

Samenleving en politiek is een uniek tijdschrift, uitgegeven door een onafhankelijke stichting, de Stichting Gerrit Kreveld. Ons tijdschrift wordt tienmaal per jaar samengesteld door een onafhankelijke redactieraad. De redactieraad functioneert volledig autonoom. In de vier jaar als hoofdredacteur heb ik op geen enkel moment enige beïnvloeding ondervonden van de bestuurders van de Stichting om de inhoud van het tijdschrift te bepalen. Kan een hoofdredacteur zijn raad van beheer een groter compliment geven?

Aangezien de Stichting het tijdschrift in eigen beheer uitgeeft en beschikt over voldoende fondsen ontsnapten we ook aan commerciële wetmatigheden. In het tijdschrift kunnen we de vluchtigheid van de dagdagelijkse gebeurtenissen overstijgen. Momentanalyses worden in Sampol opnieuw onder de loep genomen en vaak blijkt de werkelijkheid er dan anders uit te zien. Dit wordt ook weer in dit nummer aangetoond door een analyse van Marc Swyngedouw waarbij de stelling dat bij de recente gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen binnen de Singel links en buiten de Singel rechts werd gestemd, wordt genuanceerd. Het zijn dit soort analyses die de kracht vormen van Sampol.

De samenstelling van 10 nummers per jaar met telkens minimaal 5 essays is onmogelijk zonder de inzet van auteurs en redactieraad. Allen leveren telkens opnieuw een inhoudelijke bijdrage als geëngageerd vrijwilliger. Het is mooi om te weten dat dit nog steeds kan. Ik zou dan ook de voltallige redactieraad oprecht willen danken voor hun inzet en de soms pittige discussies tijdens de redactievergaderingen. In het bijzonder wil ik Dirk Bicker danken voor de inspanningen die hij leverde bij het ontwerp van de lay-out van Sampol, Jan de Zutter voor de uitstekende interviews in elk nummer en Theo Beck, onze huisfotograaf die telkens opnieuw de interviews van foto’s voorziet.

Ook de talrijke auteurs in de afgelopen jaren verdienen oprechte dank. Ik wens ook Inge Picard uitdrukkelijk te vermelden voor haar engagement en ondersteuning in het proces van tekst tot publicatie en verspreiding van het tijdschrift.

Last but not least, wil ik u ook de nieuwe hoofdredacteur voorstellen, Wim Vermeersch. Wim was als professionele kracht, en naast verschillende hoofdredacteurs, al zes jaar actief als redactiesecretaris van Samenleving en politiek. Zonder overdrijven kan ik stellen dat zonder het werk van Wim Sampol niet zou verschijnen. Hij deed het voornaamste werk in de schaduw. De aanstelling van Wim Vermeersch als hoofdredacteur is een mijlpaal. Voor het eerst zal het hoofdredacteurschap bemand worden door iemand die voltijds en hoofdzakelijk met Samenleving en politiek bezig zal zijn. Hij zal daardoor ook ongebonden het uithangbord van het tijdschrift kunnen worden. Met al zijn ervaring, zijn inzet en zijn engagement, kan het tijdschrift zich geen betere hoofdredacteur inbeelden. U mag gerust zijn, u zal nog van Wim Vermeersch horen.

Patrick Vander Weyden
Hoofdredacteur Samenleving en politiek

edito - Samenleving en politiek

Samenleving & Politiek, Jaargang 19, 2012, nr. 10 (december), pagina 1 tot 3

Abonneer je op Samenleving & Politiek

abo
 

SAMPOL ONLINE

40€/jaar

  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
MEEST GEKOZEN

SAMPOL COMPLEET

50€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
 

SAMPOL STEUN

100€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*
 

SAMPOL SPONSOR

500€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via info@sampol.be of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de Algemene voorwaarden.

Je betaalt liever via overschrijving?

Abonneren kan ook uit het buitenland.

*Ontdek onze SamPol draagtas.