Abonneer Log in

We have a dream

Samenleving & Politiek, Jaargang 27, 2020, nr. 5 (mei), pagina 28 toto 29

Als we deze crisis onbenut laten, laten we de grootste kans van ons leven liggen.

Vier blanke geprivilegieerde mannen komen op het idee om een movement te starten die de coronacrisis als hefboom gebruikt om een betere wereld te creëren. Enkele weken later, bijna tienduizend leden en zestig vrijwilligers verder, blijkt dat als je met een movement de samenleving wil verbeteren, je er eerst voor moet zorgen dat de beweging zelf deugt. We hadden niet door dat we bezig waren een kopie van onze bestaande maatschappij te creëren binnen onze movement, waar weinig tot geen oog was voor belangrijke maatschappelijke pijnpunten.

Het staat vast dat corona een kantelpunt wordt in de geschiedenis van ons eigen leven. Deze crisis zet ons aan om na te denken over ons bestaan en over de maatschappij waarin we leven. Welk leven wil jij leven? In welke wereld wil jij wakker worden na het corona-gedoe? Beeld je in dat je een toverstokje zou hebben: welke mooie dingen zou jij realiseren? Stel je voor dat je alle macht, geld en middelen hebt om met de inzichten van vandaag ons land prachtig vorm te geven: wat zou jij doen?

Met de Post-Corona Movement geven we een platform aan iedereen waar we onze visie van de toekomst kunnen delen. Waar gelijkgezinden plannen kunnen smeden om die dan ook uit te voeren. Niet wachten op leiders, maar zelf leiders worden.

Alle uitdagingen die men al decennialang wil tackelen in deze samenleving duiken op in onze kleine maar bruisende organisatie. We groeien ongelofelijk snel; de curve van het aantal leden ziet er vrijwel identiek uit als de coronacurve. Doordat we zo snel gaan zijn er automatisch velen die uit de boot vallen. Ligt dat aan ons? Wellicht wel.

Prioriteit nummer 1: hoe zorgen we ervoor dat we enerzijds met vliegende vaart kunnen vooruitgaan om zoveel mogelijk mensen aan het dromen te brengen? En dat we anderzijds rustig de tijd nemen om ons individueel aan te passen aan mensen met allerlei achtergronden, zodat ze na een tijdje mee op de sneltrein kunnen; of misschien op een tweede spoor hun eigen tempo volgen?

Binnen onze organisatie zijn we meester geworden in het spotten van elkaars blinde vlekken. Ons 'werk' bestaat niet enkel uit 'werk' maar ook uit 'leren' van elkaar. Onze grote diversiteit zorgt ervoor dat mensen uit alle hoeken van onze maatschappij hier in contact kunnen komen met elkaar. Dit is niet alleen zeer leerrijk, maar ook confronterend en zelfs helend. Zo zien we niet alleen het standpunt van de andere, maar omdat we zo nauw in contact staan, voelen we die ook. Op basis hiervan kunnen we veel meer doordachte en bewuste beslissingen nemen. Indien politici of andere leiders dergelijke diepgaande interrelationele oefeningen zouden doen, zouden de extremen elkaar wat meer in evenwicht brengen.

Wij willen iedereen activeren tot het vormen van hun visie, iedereen aanzetten tot actie. We willen de interne Mahatma Gandhi, Rosa Parks of Greta Thunberg activeren, want die zitten in ons allemaal. Ieder steentje zorgt ervoor dat de rivier een andere wending neemt. Wees een steentje en werp jezelf in deze rivier. Hoe meer er volgen, hoe groter de hoop steentjes, en hoe mooier en groter de verandering.

Prioriteit nummer 2: veel mensen dromen van een andere machtsstructuur in onze samenleving en binnen onze bedrijven. Ze dromen ervan dat ons werk anders georganiseerd wordt. Binnen het Post-Corona Movement team dreigden we te vervallen in oude hiërarchische structuren. Al snel loerden er enkele burn-outs achter de hoek. Ondanks dat er vanaf het begin gestreefd werd naar een holacratisch systeem – een organisatiestructuur waarbij macht zoveel mogelijk gespreid is – zit de oude gang van zaken er diep ingebakken. We moeten dan ook bewust ons best doen om 'self-care' een belangrijke plaats te geven en ons actief te detoxen van oude patronen. Het is een langzaam maar zeker proces. Maar als je lang genoeg samen zoekt naar hoe we zelfleiderschap kunnen integreren, lukt dit ook. Het is ons vurig verlangen dat deze interne struggle en transformatie binnen de Post-Corona Movement zich ontplooien of ontvouwen tot onze bredere samenleving.

In onze movement zetten we elkaar aan tot dromen, doen en om anderen te inspireren. Het is onze gemeenschappelijke droom om ruimte te creëren waar mensen autonome teams vormen die bedrijven starten of verenigingen oprichten die de wereld veranderen, beetje per beetje. De beste manier om voor verandering te zorgen is door anderen aan te zetten om voor verandering te zorgen.

Zo bloeien er talloze projecten open met veel potentieel. Menno is een bedrijf aan het oprichten dat zorgeloos investeren in groene bedrijven mogelijk maakt. Daisy wil ons onderwijssysteem drastisch aanpakken. Wim wil kerstboomverkoop vervangen door kerstboomverhuur. Anne wil alle steden autoluw maken. Velen dromen er van dat Bruto Nationaal Geluk de norm wordt, ikzelf droom van een minister van Geluk.

Het is onze plicht naar de toekomstige generaties toe om vandaag de eerste stappen te zetten en een fundament te leggen voor de toekomst. Als we deze crisis onbenut laten, laten we de grootste kans van ons leven liggen. Als we nu concrete plannen smeden voor een betere samenleving kunnen we de corona-reset zien als summum. Dan kunnen we de raket lanceren op het platform waar ontelbaar veel voorgangers aan gebouwd hebben. Het is tijd voor actie. Waar wacht je op?

Word deel van de #postcoronamovement en wees de toekomst: www.postcoronamovement.com .

Samenleving & Politiek, Jaargang 27, 2020, nr. 5 (mei), pagina 28 toto 29

Abonneer je op Samenleving & Politiek

abo
 

SAMPOL ONLINE

40€/jaar

  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
MEEST GEKOZEN

SAMPOL COMPLEET

50€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
 

SAMPOL STEUN

100€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*
 

SAMPOL SPONSOR

500€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via info@sampol.be of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de Algemene voorwaarden.

Je betaalt liever via overschrijving?

Abonneren kan ook uit het buitenland.

*Ontdek onze SamPol draagtas.