Abonneer Log in

The Profit Paradox

Samenleving & Politiek, Jaargang 28, 2021, nr. 7 (september), pagina 84 tot 87

In tegenstelling tot wat de biografieën van Bill, Steve, Mark en Elon laten vermoeden, is de economie gemiddeld niet meer maar minder dynamisch geworden.

The Profit Paradox

Jan Eeckhout
Princeton University Press, Princeton, 2021

Als men dan toch één iets onthoudt van een inleidende cursus economie, is het dat met winst maken niets mis is. Winst zou een signaal zijn dat het bedrijf goed bezig is: het maakt nieuwere of betere producten waarvoor de mensen meer willen betalen en doet dit tegen een relatief lage kost. En die winst is gezien vanuit één bedrijf maar tijdelijk. Winst lokt nieuw kapers naar de kust. Het verhoogde aanbod doet de prijs dalen en de winst verdwijnt. Van het winststreven 'profiteert' uiteindelijk slechts de consument.

Jan Eeckhout kan zich niet vinden in deze idyllische voorstelling van het...

Samenleving & Politiek, Jaargang 28, 2021, nr. 7 (september), pagina 84 tot 87